SPECJALIŚCI OD SPEŁNIANIA MARZEŃ - rozmowa z Olgą Dyżakowską, właścicielką firmy Carbonbike w Skierdach
Na
stronie internetowej piszą o sobie tak: „Najważniejsze, że robimy to co
kochamy, pomagamy i odnosimy kolejne sukcesy”.
O znaczeniu
tych słów rozmawiałam z Olgą Dyżakowską, właścicielką firmy Carbonbike, gdzie powstają najlepsze na świecie handbike’i.
Czym jest handbike?
Najprościej
mówiąc jest to rower napędzany siłą rąk, a nie, jak w przypadku zwykłych
rowerów, nóg. Najczęściej jest
trójkołowy, ale bywają też pojazdy z dwoma lub czterema kołami. Zazwyczaj z
przodu znajduje się koło napędowe i dwa z tyłu, choć zdarzają się też inne
rozwiązania.
Dla kogo przeznaczony jest taki pojazd?
Korzystają
z nich zazwyczaj osoby z niepełnosprawnością ruchową, na co dzień poruszające
się na wózku. Służy też jako dodatkowa forma treningu dla wioślarzy, gdzie
liczy się wzmacnianie górnych partii ciała.
A osoby niepełnosprawne mogą choćby wybrać się na rowerową wycieczkę...
Dla
osób, których sprawność i możliwości poruszania się są ograniczone, handbike
daje przede wszystkim większą niezależność, mobilność, poczucie swobody.
Daje możliwość spędzania aktywnie czasu na powietrzu, przejażdżek i wypraw rowerowych.
Sprzyja rehabilitacji, pozwala dbać o kondycję.
Jazda na rowerze to również świetna okazja do integracji, przełamywania barier. Na przykład dzieci na handbike’ach mogą jeździć na wycieczki rowerowe ze zdrowymi rówieśnikami.
Handbike pozwala im choćby na jakiś czas zapomnieć o niepełnosprawności, zrównuje szanse. Często bywa powodem do kontaktu, rozmowy… Super pojazd i jego użytkownik jest obiektem zainteresowania i podziwu.
Daje możliwość spędzania aktywnie czasu na powietrzu, przejażdżek i wypraw rowerowych.
Sprzyja rehabilitacji, pozwala dbać o kondycję.
Jazda na rowerze to również świetna okazja do integracji, przełamywania barier. Na przykład dzieci na handbike’ach mogą jeździć na wycieczki rowerowe ze zdrowymi rówieśnikami.
Handbike pozwala im choćby na jakiś czas zapomnieć o niepełnosprawności, zrównuje szanse. Często bywa powodem do kontaktu, rozmowy… Super pojazd i jego użytkownik jest obiektem zainteresowania i podziwu.
Warto
wiedzieć też, że handbike dla dzieci jest refundowany nawet w 80% i to z innego źródła niż to, z którego
dofinansowany jest zakup wózka. Dotacja na jeden pojazd nie wyklucza drugiego.
Są
też w Polsce, w Warszawie i Wrocławiu, wypożyczalnie handbike’ów. Jest to
tania
i przystępna propozycja dla osób niepełnosprawnych, które chciałyby udać się na
przejażdżkę lub po prostu spróbować i przekonać się, czy to coś dla nich.
A gdy handbike'owa rekreacja nie wystarczy, można sięgnąć wyżej i iść w stronę sportu zawodowego...
Wiele
osób profesjonalnie uprawiających kolarstwo ręczne to sportowcy, którzy ulegli wypadkowi i
urazowi kręgosłupa.
Dla nich handbike to możliwość kontynuowania sportowego stylu życia i dalszego odnoszenia sukcesów. Nasza najlepsza zawodniczka, Renata Kałuża wspinała się po górach. Rafał Wilk, numer jeden w sporcie handbike’owym w Polsce, wcześniej uprawiał żużel.
Dla nich handbike to możliwość kontynuowania sportowego stylu życia i dalszego odnoszenia sukcesów. Nasza najlepsza zawodniczka, Renata Kałuża wspinała się po górach. Rafał Wilk, numer jeden w sporcie handbike’owym w Polsce, wcześniej uprawiał żużel.
Wyścigi na handbike'ach są oficjalną dyscypliną na igrzyskach paraolimpijskich. Czy nasz najlepszy zawodnik startuje na Waszym handbike’u?
Tak,
co tym bardziej nas cieszy, bo Rafał jest świetnym zawodnikiem, wielokrotnym
mistrzem świata, a z paraolimpiady w Londynie i w Rio przywiózł kilka złotych i
srebrnych medali.
Na naszych rowerach startuje jednak nie tylko polska reprezentacja. W sumie około 60 -70 % wszystkich medali olimpijskich w kolarstwie ręcznym zostało zdobytych na naszych handbike’ach.
Na naszych rowerach startuje jednak nie tylko polska reprezentacja. W sumie około 60 -70 % wszystkich medali olimpijskich w kolarstwie ręcznym zostało zdobytych na naszych handbike’ach.
Czym różnią się handbike'i na których startują zawodowcy, wyczynowe, od rekreacyjnych?
W
przeciwieństwie do handbików rekreacyjnych i rehabilitacyjnych, które bardziej
przypominają zwykły rower, handbike wyczynowy
musi być przede wszystkim lekki i szybki, aby zapewniał mu jak najlepsze
rezultaty.
Użytkownik znajduje się w nim w pozycji leżącej dzięki czemu pojazd jest najbardziej aerodynamiczny.
Niektórzy sportowcy ścigają się w pozycji klęcznej, ten typ roweru to tzw. kneelbike.
Każdy rower projektujemy indywidualnie i wykonujemy od początku do końca w naszej firmie. Poszczególne rowery różnią się na przykład rozstawem korb, rodzajem uchwytów, typem siedziska. Są tak zaprojektowane by najlepiej współgrały ze swoim użytkownikiem, na przykład biegi mogą być zmieniane łokciem.
Istnieją nawet rozwiązania umożliwiające jazdę osobom z porażeniem czterokończynowym. Są specjalne rękawiczki, które wpina się w korby. Zawodnik, choć nie ma władzy w rękach czy dłoniach, kręci korbą siłą z barków.
Robi wrażenie, że handbike radzi sobie nawet z takimi ograniczeniami. A właściwie radzicie Wy, twórcy pojazdów, a potem ich użytkownicy :)
Sprzęt na którym startują handbikerzy wciąż jest ulepszany, unowocześniany. Rozwija się technologia, stosuje
się innowacyjne rozwiązania, w
handbike’ach jest coraz więcej elektroniki.
Do
produkcji handbike’ów wykorzystuje się nowoczesne materiały, jak włókno węglowe
czy żywice epoksydowe.
Czym charakteryzuje się włókno węglowe?
Jest
przede wszystkich materiałem lekkim a jednocześnie niezwykle wytrzymałym. Jest
dwukrotnie lżejsze niż aluminium, a jednocześnie kilkukrotnie sztywniejsze niż stal. Do tego pochłania energię,
co poprawia bezpieczeństwo w czasie uderzenia.
Ze
względu no te walory jest wykorzystywane w branży lotniczej, wojskowej, rowerowej i samochodowej, medycznej i wielu
innych.
Jak udało Wam się zostać liderem w produkcji handbike’ów z włókna węglowego?
Praca z włóknem węglowym jest trudna i
czasochłonna, w dużej części wymaga obróbki ręcznej. Trzeba mieć duże
umiejętności, ale też świetną znajomość materiałów i nowoczesnych metod,
sprzętu i oprogramowania.
Włókno
węglowe do niedawna używane było na potrzeby wojska, w branży lotniczej, w przemyśle
kosmicznym czy samochodowym na poziomie Formuły 1.
Trudno więc wiedzę z tej dziedziny zdobyć nawet na uczelniach wyższych. Nie ma wielu cywilnych specjalistów w tej branży.
Umiejętności można zdobyć jedynie wraz z doświadczeniem, podczas pracy z tym kompozytem.
Trudno więc wiedzę z tej dziedziny zdobyć nawet na uczelniach wyższych. Nie ma wielu cywilnych specjalistów w tej branży.
Umiejętności można zdobyć jedynie wraz z doświadczeniem, podczas pracy z tym kompozytem.
Jak długo Wy tworzycie przedmioty i
handbike’i z włókna węglowego?
Pierwsze
rowery z włókna węglowego stworzyliśmy kilkanaście lat temu, gdy sport handbike’owy
dopiero zaczynał się profesjonalizować i zyskiwać na popularności.
Od tego czasu zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy setki handbike’ów, które wysłaliśmy do wielu miejsc na świecie.
Fantastycznie :) Co jeszcze, oprócz dużego doświadczenia, wpływa na Wasz sukces?
Jesteśmy blisko użytkowników naszych rowerów.
Wciąż się uczymy, eksperymentujemy, podejmujemy nietypowe wyzwania.
Od tego czasu zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy setki handbike’ów, które wysłaliśmy do wielu miejsc na świecie.
Fantastycznie :) Co jeszcze, oprócz dużego doświadczenia, wpływa na Wasz sukces?
Jesteśmy blisko użytkowników naszych rowerów.
Wciąż się uczymy, eksperymentujemy, podejmujemy nietypowe wyzwania.
Jeździmy z zawodnikami na zawody i mistrzostwa, pomagamy w kwestiach związanych z pojazdem.
Nasza siła wynika z wielu lat słuchania uwag od naszych klientów. Zależy nam, żeby użytkownik handbike’a był z niego w pełni zadowolony.
Wydaje się to rzadkość w dzisiejszych czasach, gdy firma po drugiej stronie
widzi drugiego człowieka, a nie anonimowego klienta. I łączy ich coś więcej niż
jednorazowa transakcja.
My utrzymujemy
kontakt, a często przyjaźnimy się ze sportowcami, którzy uprawiają sport handbike’owy
i z ich rodzinami.
Spotykamy się podczas imprez. W Europie są dziesiątki maratonów, w których handbikerzy stanowią osobą kategorię. Startują wtedy przed biegaczami.
Sportowcy przyjeżdżają również do Skierd, na przykład na serwis. Często spędzają u nas wieczór, zostają na noc.
Nasza praca daje nam możliwość spotkania wielu nietuzinkowych osób z całego świata, zaprzyjaźnienia się z nimi. Często są to często wspaniałe osoby o wyjątkowych życiorysach. Kontakty nimi to wartość dodana tego czym się zajmujemy.
Spotykamy się podczas imprez. W Europie są dziesiątki maratonów, w których handbikerzy stanowią osobą kategorię. Startują wtedy przed biegaczami.
Sportowcy przyjeżdżają również do Skierd, na przykład na serwis. Często spędzają u nas wieczór, zostają na noc.
Nasza praca daje nam możliwość spotkania wielu nietuzinkowych osób z całego świata, zaprzyjaźnienia się z nimi. Często są to często wspaniałe osoby o wyjątkowych życiorysach. Kontakty nimi to wartość dodana tego czym się zajmujemy.
I możecie z bliska obserwować, jak przygoda
z handbike’iem wpisuje się w te historie.
Osobom niepełnosprawnym, często po wypadkach, sport handbike'owy jako nowa pasja przywraca radość życia nadzieję i cel. Podnosi poczucie
własnej wartości, nierzadko pozwala wydobyć się z depresji.
To dla nas ważne, by pomagać i robić coś fajnego, to nadaje sens naszej pracy.
Angażujemy się w projekty i działania, które mają na celu promocję tego sportu, integrację i aktywizację osób niepełnosprawnych ruchowo.
Marzy mi się organizacja wyścigów handbike’owych dla dzieci przy jakimś maratonie.
To dla nas ważne, by pomagać i robić coś fajnego, to nadaje sens naszej pracy.
Angażujemy się w projekty i działania, które mają na celu promocję tego sportu, integrację i aktywizację osób niepełnosprawnych ruchowo.
Marzy mi się organizacja wyścigów handbike’owych dla dzieci przy jakimś maratonie.
Wiem, że znana jest pani z działalności
społecznej. Pisze pani artykuły, współpracuje z organizacjami pozarządowymi i
sama prowadzi fundację.
Czy to kontakt z osobami
niepełnosprawnymi i ich problemami skłonił panią do tej aktywności?
Żyłkę
społecznika mam już od dziecka. Zawsze czułam potrzebę, by robić coś dobrego,
pomagać. Nie chcę używać górnolotnych stwierdzeń, ale nie wyobrażam sobie, by
moja praca pozbawiona była tych
wartości.
Zresztą w moim przypadku nie istnieje ścisły rozdział między życiem prywatnym a pracą, jedno przenika drugie.
Zresztą w moim przypadku nie istnieje ścisły rozdział między życiem prywatnym a pracą, jedno przenika drugie.
Proszę na koniec zdradzić, kto oprócz pani
stoi za sukcesem Carbonbike?
W
pozyskiwaniu zleceń z zagranicy pomagają
nam dwaj dilerzy. Jeden jest profesjonalnym zawodnikiem i mieszka w Szwajcarii.
Drugi jest Amerykaninem, mieszka na Florydzie.
Natomiast
nasz kameralny zespół, składa się z ośmiu osób. Są to specjaliści, artyści i
projektanci.
Znamy się i pracujemy ze sobą już od kilkunastu
lat. Łączy nas lojalność, zaufanie, przyjacielskie relacje i pasja do tego, co
robimy.
Gratuluję
sukcesu Carbonbike – we wszystkich jego wymiarach. Szkoda, że wartości pani
firmy nie są bardziej rozpowszechnione w świecie biznesu. Świat byłby wtedy znacznie
lepszym miejscem.